Płatności bezpośrednie od 2023 roku - wymagania

Witam,
Od roku 2023 wchodzi nowa perspektywa finansowa dla obszarów wiejskich. Zmienia się dość wiele więc w tym temacie chciałbym przybliżyć mniej więcej jak to będzie wyglądać. Chciałbym się tutaj skupić tylko na płatnościach bezpośrednich. Oczywiście jest to póki tylko w wersji projektu chociaż kwestia płatności bezpośrednich nie będzie już praktycznie zmieniana ale wiadomo szczegóły będą dopiero opracowywane.
Obecnie podstawowe dopłaty bezpośrednie do hektara składają się z:
- Jednolitej płatności obszarowej
- Płatności za zazielenienie
- Płatności dodatkowej
- Płatności dla młodego rolnika
Oczywiście istnieją jeszcze inne płatności do zwierząt, dla poszczególnych upraw oraz ONW ale one nadal będą istnieć po roku 2022 i nie zachodzą tam znaczące zmiany.
Podstawowe dopłaty bezpośrednie do hektara od roku 2023 będą się składać z:
- Podstawowe wsparcie dochodów (rozumiane jako JPO)
- Uzupełniające redystrybucyjne wsparcie dochodów (rozumiane jako płatność dodatkowa)
- Uzupełniające wsparcie dochodów dla młodych rolników
- Ekoschematy
Podstawową zmianą jaka nastąpi to sposób wypłaty płatności podstawowych. Podstawowe wsparcie dochodów będzie wypłacane jeśli będą przestrzegane zasady tzw. Wzmocnionej warunkowości (w skrócie jest to połączenie obecnych norm cross-compliance i zazielenienia). Ekoschematy natomiast zawierają praktyki, które będą dobrowolne i nie będą miały wpływu na poziom płatności Podstawowego wsparcia dochodów, Uzupełniającego redystrybucyjnego wsparcia dochodów oraz Uzupełniającego wsparcia dochodów dla młodych rolników.
Wzajemna warunkowość jest to w skrócie połączenie dwóch rzeczy:
- SMR - wymóg podstawowy w zakresie zarządzania
- GAEC (DKR) - normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska
Wymogi SMR są większości przestrzegane i nie mają takie znaczenia jak normy GAEC (DKR), które wprowadzają dużo zmian.
Poniżej przedstawiam wszystkie normy GAEC (DKR):
DKR 1
Utrzymywanie trwałych użytków zielonych w oparciu o stosunek powierzchni trwałych użytków zielonych do powierzchni użytków rolnych na poziomie krajowym, regionalnym, sub-regionalnym, grup gospodarstw lub gospodarstwa. Ten stosunek nie może spaść o więcej niż 5% w porównaniu z rokiem referencyjnym 2018.
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie: Udział trwałych użytków zielonych (TUZ) w powierzchni gruntów rolnych w skali całego kraju nie może się zmniejszyć o więcej niż 5 % w stosunku do roku referencyjnego 2018. W przypadku zmniejszenia wskaźnika TUZ o więcej niż 5 %, przekształcanie trwałych użytków zielonych jest niedopuszczalne, a rolnicy, którzy przekształcili trwałe użytki zielone, będą zobowiązani do przywrócenia określonej powierzchni gruntu w TUZ lub odtworzenia TUZ na innym gruncie. Szczegóły dotyczące powyższego obowiązku oraz kategoria rolników, którzy zostaną objęci obowiązkiem ponownego przekształcenia, zostaną określone w przepisach krajowych.
Zakres terytorialny (regionalny lub krajowy): krajowy
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych, którzy posiadają w swoim gospodarstwie TUZ lub którzy przekształcili TUZ.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Trwałe użytki zielone w dużym stopniu przyczyniają się do ochrony zasobów węgla, a także ochrony gleby, zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla oraz zachowania różnorodności biologicznej.
DKR 2
Ochrona terenów podmokłych i torfowisk
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie: Na wyznaczonych obszarach podmokłych i torfowiskach rolnicy są zobowiązani przestrzegać zakazu ich przekształcania i zaorywania. Norma zostanie wdrożona od 2025 r.
Zakres terytorialny i wyznaczony obszar: Rolnicy zobowiązani do przestrzegania warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych, którzy w swoim gospodarstwie będą posiadali grunty wyznaczone jako obszary podmokłe i torfowiska.
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych, posiadający wyznaczone obszary podmokłe i torfowiska.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Utrzymanie obszarów podmokłych i torfowisk w celu magazynowania węgla w glebie i zapobiegania emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
DKR 3
Zakaz wypalania ściernisk, chyba że służy ono zdrowiu roślin
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie: Zakaz wypalania gruntów rolnych.
Zakres terytorialny: Wszystkie użytki rolne podlegające planów strategicznych.
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Wszyscy rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Utrzymanie poziomu materii organicznej gleby i zapobieganie bezpośrednim emisjom dwutlenku węgla i pyłu drobnego (PM 2.5) do atmosfery.
DKR 4
Ustanowienie stref buforowych wzdłuż cieków wodnych
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie i minimalnej szerokości stref buforowych: Zakaz stosowania nawozów oraz środków ochrony roślin na gruntach rolnych w pobliżu wód powierzchniowych w odległości wynoszącej co najmniej 3 m.
Zakres terytorialny, łącznie z definicją wód powierzchniowych objętych normą: Wszystkie użytki rolne sąsiadujące z wodami powierzchniowymi i podlegające warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych. Definicja wód powierzchniowych, których dotyczy norma DKR 4: rowy o szerokości powyżej 5 m liczonej na wysokości górnej krawędzi brzegu rowu, jeziora i zbiorniki wodne, cieki naturalne, kanały, ujęcia wody, jeżeli nie ustanowiono strefy ochronnej na podstawie przepisów ustawy Prawo wodne, obszary morskiego pasa nadbrzeżnego. Wskazane rodzaje wód powierzchniowych są zgodne z przepisami prawa krajowego, wdrażającymi przepisy dyrektywy azotanowej 91/676/EWG tj. Programem działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu1, w ramach których obowiązuje zakaz stosowania nawozów azotowych na gruntach rolnych w odległościach wynoszących co do zasady 5, 10 lub 20 m.
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych oraz posiadający użytki rolne położone w sąsiedztwie wód powierzchniowych.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Zmniejszenie zanieczyszczenia wód, w szczególności nawozami i środkami ochrony roślin pochodzącymi ze źródeł rolniczych. Poprawa jakości wód i ochrona wód przed eutrofizacją.
Od roku 2023 wchodzi nowa perspektywa finansowa dla obszarów wiejskich. Zmienia się dość wiele więc w tym temacie chciałbym przybliżyć mniej więcej jak to będzie wyglądać. Chciałbym się tutaj skupić tylko na płatnościach bezpośrednich. Oczywiście jest to póki tylko w wersji projektu chociaż kwestia płatności bezpośrednich nie będzie już praktycznie zmieniana ale wiadomo szczegóły będą dopiero opracowywane.
Obecnie podstawowe dopłaty bezpośrednie do hektara składają się z:
- Jednolitej płatności obszarowej
- Płatności za zazielenienie
- Płatności dodatkowej
- Płatności dla młodego rolnika
Oczywiście istnieją jeszcze inne płatności do zwierząt, dla poszczególnych upraw oraz ONW ale one nadal będą istnieć po roku 2022 i nie zachodzą tam znaczące zmiany.
Podstawowe dopłaty bezpośrednie do hektara od roku 2023 będą się składać z:
- Podstawowe wsparcie dochodów (rozumiane jako JPO)
- Uzupełniające redystrybucyjne wsparcie dochodów (rozumiane jako płatność dodatkowa)
- Uzupełniające wsparcie dochodów dla młodych rolników
- Ekoschematy
Podstawową zmianą jaka nastąpi to sposób wypłaty płatności podstawowych. Podstawowe wsparcie dochodów będzie wypłacane jeśli będą przestrzegane zasady tzw. Wzmocnionej warunkowości (w skrócie jest to połączenie obecnych norm cross-compliance i zazielenienia). Ekoschematy natomiast zawierają praktyki, które będą dobrowolne i nie będą miały wpływu na poziom płatności Podstawowego wsparcia dochodów, Uzupełniającego redystrybucyjnego wsparcia dochodów oraz Uzupełniającego wsparcia dochodów dla młodych rolników.
Wzajemna warunkowość jest to w skrócie połączenie dwóch rzeczy:
- SMR - wymóg podstawowy w zakresie zarządzania
- GAEC (DKR) - normy dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska
Wymogi SMR są większości przestrzegane i nie mają takie znaczenia jak normy GAEC (DKR), które wprowadzają dużo zmian.
Poniżej przedstawiam wszystkie normy GAEC (DKR):
DKR 1
Utrzymywanie trwałych użytków zielonych w oparciu o stosunek powierzchni trwałych użytków zielonych do powierzchni użytków rolnych na poziomie krajowym, regionalnym, sub-regionalnym, grup gospodarstw lub gospodarstwa. Ten stosunek nie może spaść o więcej niż 5% w porównaniu z rokiem referencyjnym 2018.
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie: Udział trwałych użytków zielonych (TUZ) w powierzchni gruntów rolnych w skali całego kraju nie może się zmniejszyć o więcej niż 5 % w stosunku do roku referencyjnego 2018. W przypadku zmniejszenia wskaźnika TUZ o więcej niż 5 %, przekształcanie trwałych użytków zielonych jest niedopuszczalne, a rolnicy, którzy przekształcili trwałe użytki zielone, będą zobowiązani do przywrócenia określonej powierzchni gruntu w TUZ lub odtworzenia TUZ na innym gruncie. Szczegóły dotyczące powyższego obowiązku oraz kategoria rolników, którzy zostaną objęci obowiązkiem ponownego przekształcenia, zostaną określone w przepisach krajowych.
Zakres terytorialny (regionalny lub krajowy): krajowy
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych, którzy posiadają w swoim gospodarstwie TUZ lub którzy przekształcili TUZ.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Trwałe użytki zielone w dużym stopniu przyczyniają się do ochrony zasobów węgla, a także ochrony gleby, zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla oraz zachowania różnorodności biologicznej.
DKR 2
Ochrona terenów podmokłych i torfowisk
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie: Na wyznaczonych obszarach podmokłych i torfowiskach rolnicy są zobowiązani przestrzegać zakazu ich przekształcania i zaorywania. Norma zostanie wdrożona od 2025 r.
Zakres terytorialny i wyznaczony obszar: Rolnicy zobowiązani do przestrzegania warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych, którzy w swoim gospodarstwie będą posiadali grunty wyznaczone jako obszary podmokłe i torfowiska.
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych, posiadający wyznaczone obszary podmokłe i torfowiska.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Utrzymanie obszarów podmokłych i torfowisk w celu magazynowania węgla w glebie i zapobiegania emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
DKR 3
Zakaz wypalania ściernisk, chyba że służy ono zdrowiu roślin
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie: Zakaz wypalania gruntów rolnych.
Zakres terytorialny: Wszystkie użytki rolne podlegające planów strategicznych.
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Wszyscy rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Utrzymanie poziomu materii organicznej gleby i zapobieganie bezpośrednim emisjom dwutlenku węgla i pyłu drobnego (PM 2.5) do atmosfery.
DKR 4
Ustanowienie stref buforowych wzdłuż cieków wodnych
Podsumowanie praktyki w gospodarstwie i minimalnej szerokości stref buforowych: Zakaz stosowania nawozów oraz środków ochrony roślin na gruntach rolnych w pobliżu wód powierzchniowych w odległości wynoszącej co najmniej 3 m.
Zakres terytorialny, łącznie z definicją wód powierzchniowych objętych normą: Wszystkie użytki rolne sąsiadujące z wodami powierzchniowymi i podlegające warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych. Definicja wód powierzchniowych, których dotyczy norma DKR 4: rowy o szerokości powyżej 5 m liczonej na wysokości górnej krawędzi brzegu rowu, jeziora i zbiorniki wodne, cieki naturalne, kanały, ujęcia wody, jeżeli nie ustanowiono strefy ochronnej na podstawie przepisów ustawy Prawo wodne, obszary morskiego pasa nadbrzeżnego. Wskazane rodzaje wód powierzchniowych są zgodne z przepisami prawa krajowego, wdrażającymi przepisy dyrektywy azotanowej 91/676/EWG tj. Programem działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu1, w ramach których obowiązuje zakaz stosowania nawozów azotowych na gruntach rolnych w odległościach wynoszących co do zasady 5, 10 lub 20 m.
Rodzaj rolników, których to dotyczy: Rolnicy podlegający warunkowości, o której mowa w art. 12 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych oraz posiadający użytki rolne położone w sąsiedztwie wód powierzchniowych.
Wyjaśnienie wkładu w główny cel praktyki: Zmniejszenie zanieczyszczenia wód, w szczególności nawozami i środkami ochrony roślin pochodzącymi ze źródeł rolniczych. Poprawa jakości wód i ochrona wód przed eutrofizacją.