przez djp » Cz, 28 lutego 2019, 12:57
Przy tłumaczeniu przepisów miał kolega kilka wątpliwości. I słusznie, ja też miałem więc zadałem kilka pytań ARiMR. Poniżej odpowiedzi. Z odpowiedzią 5b się nie zgadzam ponieważ w tym rozporządzeniu nie ma odniesienia do innego rozporządzenia, na które się powołano.
1. W RA (rozporządzenie azotanowe) w załączniku nr 8 zastosowano "współczynnik wykorzystania azotu z nawozu mineralnego" (o wartości 0,7). Współczynnik ten nie występuje w żadnym innym miejscu RA (nawet w tabeli 11). Przy sporządzaniu planu nawożenia jest on wykorzystywany lecz nie jest wykorzystywany w "obliczaniu sumy azotu działającego" podanej w RA w załączniku nr 9. Czy to oznacza, że rolnicy sporządzający plan będą używać jakichś innych nawozów niż rolnicy nie sporządzający tego planu?
Współczynnik wykorzystania azotu N z nawozów azotowych mineralnych jest wykorzystywany tylko i wyłącznie przy obliczaniu dawki nawozów azotowych mineralnych w uproszczonym bilansie azotu w trakcie opracowania planu nawożenia azotem. Dzieląc obliczoną dawkę nawozów azotowych mineralnych na podstawie bilansu azotu, przez wartość współczynnika 0,7 otrzymujemy większą liczbę. Z tego wniosek, że jeśli rolnik pragnie zwiększyć ilość zastosowanego nawozu mineralnego na daną uprawę ponieważ będzie większe zapotrzebowanie na azot spodziewanego wyższego plonu danej uprawy, może skorzystać z możliwości dobrowolnego opracowania planu nawożenia azotem i stosować takie dawki jakie wynikają z tego planu. Rolnik może dobrowolnie sporządzić plan nawożenia azotem na podstawie rzeczywistego pobrania azotu przez daną roślinę, jednak musi pamiętać, aby opracować plan nawożenia azotem dla wszystkich pozostałych upraw w gospodarstwie.
2. W RA 1.5.1.3 wskazano, że "Podmiot prowadzący produkcję rolną oraz podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art.102 ust.1ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, sporządza plan nawożenia azotem, albo stosuje maksymalne dawki azotu, o których mowa w Programie" . Czy to oznacza, że rolnik nie sporządzający planu nawożenia może uzyskać plon np: pszenicy ozimej w wysokości maksymalnie 7,4 t/ha (7,4 t/ha x27 kgN/t = 200 kgN/ha)?
Przy obliczaniu maksymalnych dawek azotu nie bierze się pod uwagę osiągalnego plonu.
3. Co jest błędem w RA załącznik nr 9 w wyliczeniach dawki azotu mineralnego - rolnik powinien zmniejszyć dawkę nawozów o 39 kgN/ha czy też w tabeli 14 maksymalna dawka N dla buraka cukrowego w wysokości 180 kgN/ha?
W przykładzie zamieszczonym w załączniku nr 9 do Programu jest błąd w odejmowaniu ponieważ:
209 kg N/ha – 180 kg N/ha = 29 kg N/ha a nie 39 kg N/ha
W tabeli 14 są wartości prawidłowe: maksymalna ilość azotu działającego dla uprawy burak cukrowy wynosi 180 kg N/ha.
4. Czy określenie użyte w RA 2.2.1 „…albo obliczenia maksymalnych dawek azotu” należy utożsamiać z obliczeniami w załączniku nr 9 opisanych jako „Przykład obliczenia sumy azotu działającego”?
Obliczenia maksymalnych dawek azotu należy utożsamiać ze sposobem wskazanym w załączniku 9 do Programu działań.
5. W RA 1.5.2.1. określono, że „Podmiot prowadzący produkcję rolną oraz podmiot prowadzący działalność, o której mowa w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, który prowadzi chów lub hodowlę drobiu powyżej 40 000 stanowisk lub chów lub hodowlę świń powyżej 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg lub 750 stanowisk dla macior:
1) opracowuje plan nawożenia azotem;
2) może zbyć do 30% gnojówki i gnojowicy do bezpośredniego rolniczego wykorzystania, na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, a pozostałą ilość przeznaczyć do produkcji biogazu rolniczego lub zagospodarować na użytkach rolnych, których jest posiadaczem i na których prowadzi uprawę roślin. Strony przechowują zawartą umowę co najmniej przez 3 lata od dnia jej wygaśnięcia.”
W związku z tym mam następujące pytania:
a) w stosunku do zwierząt użyto określenia „…prowadzi chów lub hodowlę powyżej xxxx stanowisk…”. Czy określenie to należy utożsamiać z posiadaniem odpowiedniej liczby zwierząt, gdyż zgodnie z logiką można mieć tyle stanowisk, ale przez np.: rok nie obsadzonych?
b) określenie „…750 stanowisk dla macior…” oznacza, zgodnie z logiką, że obowiązki określone w punktach 1 i 2 tego zapisu nie dotyczą podmiotów mających mniej lub więcej stanowisk dla macior. Czy to nie jest błąd w zapisie?
c) w jaki sposób podmiot posiadający liczbę zwierząt ponad określoną liczbę powinien postąpić w sytuacji gdy po zbyciu maksymalnie 30% gnojówki lub gnojowicy, braku możliwości przeznaczenia jej części na produkcję biogazu i zużyciu jej na grunty własne w maksymalnej wysokości 170 kgN/ha w dalszym ciągu pozostaje mu gnojówka lub gnojowica?
d) czy podmiot, który nie spełnia określonej liczby poszczególnych zwierząt (np.: ma mniej niż 2000 stanowisk dla świń) nie może sprzedawać gnojowicy wytwarzanej w gospodarstwie, czy też może zbyć nawet całość produkowanej gnojowicy?
e) czy z zapisu w punkcie 2 wynika, że podmiot produkujący gnojowicę nie może jej wykorzystać na posiadanych użytkach rolnych, które w danym roku są ugorowane?
f) czy stwierdzenie użyte w punkcie 2 „...a pozostałą ilość przeznaczyć do produkcji biogazu rolniczego…” w kontekście RA 1.5.2.3 i 1.5.2.4 oznacza, że podmiot musi posiadać własną instalację do pozyskiwania biogazu ponieważ nie może on „zbyć” więcej niż 30% gnojowicy? „Przeznaczenie” nie jest tożsame ze „zbyciem”.
Odpowiedź na pytanie 5a
Określenie „(…) prowadzi chów lub hodowlę drobiu lub świń o więcej niż: (…) stanowisk dla drobiu (…) stanowisk dla świń, (…) stanowisk dla macior” należy utożsamiać z posiadaniem odpowiedniej liczby stanowisk, a nie wiązać z faktyczną liczbą utrzymywanych zwierząt.
Ww. podmioty, zostały wskazane w ust 6 pkt 8 Załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz. 1169) jako instalacje typu IPPC i jako takie muszą posiadać pozwolenie zintegrowane.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (POŚ) (Dz.U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.) wprowadziła od 1 stycznia 2002 r. obowiązek uzyskiwania pozwoleń zintegrowanych na prowadzenie instalacji typu IPPC.
Odpowiedź na pytanie 5b
Określenie „(…) 750 stanowisk dla macior” oznacza „powyżej 750 stanowisk dla macior”.
Wyjaśnienie - zapis zawarty w ust 6 pkt 8 Załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. poz.1169), stanowi, że cyt:
8) do chowu lub hodowli drobiu lub świń o więcej niż:
a) 40 000 stanowisk dla drobiu,
b) 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg,
c) 750 stanowisk dla macior
Odpowiedź na pytanie 5c
W pozwoleniu zintegrowanym dla Instalacji IPPC jest wskazane w jaki sposób muszą zostać zagospodarowane wytworzone przez zwierzęta nawozy naturalne – gnojówka i gnojowica.
Jeśli Podmiot po zbyciu maksymalnie 30% gnojówki lub gnojowicy do bezpośredniego rolniczego wykorzystania nie ma możliwości zagospodarowania pozostałej ilości na użytkach rolnych, których jest posiadaczem i na których prowadzi uprawę roślin, ponieważ przekroczyłby dawkę 170 kg N w czystym składniku na 1 ha UR oraz nie ma możliwości przekazania jej do produkcji biogazu rolniczego - musi liczyć się z konsekwencjami wynikającymi ze stwierdzenia niezgodności zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 września 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności, oraz procentowej wielkości kary administracyjnej w zależności od liczby punktów przypisanych stwierdzonym niezgodnościom. (Dz. U. poz. 1836)
...........ciąg dalszy w następnym poscie